Hoe kies je de beste laadpas?
De beste laadpas kies je door allereerst de eigen behoeften duidelijk te stellen. Er zijn verschillende laadpassen beschikbaar. Laadpassen zijn bijvoorbeeld beschikbaar in abonnementsvorm, waarbij je maandelijks een klein bedrag betaalt. Maar je kunt er ook voor kiezen een laadpas te nemen waarbij je nergens aan vastzit, maar alleen betaalt wanneer je gaat laden. Daarnaast is het zo dat niet alle laadpassen laden op elke locatie ondersteunen. Staat er bijvoorbeeld een laadpaal bij je in de straat en wil je daarvan gebruik gaan maken? Dan is het slim te kiezen voor een laadpas die hier werkt. Daarnaast is het uiteraard slim te kiezen voor de goedkoopste laadpas.
Een laadpas is niet verplicht, laden kan steeds vaker ook zonder laadpas. De meeste laadstations vereisen echter nog steeds een laadpas. Deze kun je zowel particulier als zakelijk verkrijgen. Omdat er tegenwoordig ook laadpassen beschikbaar zijn waarvoor je niets betaald indien je de pas niet gebruikt, is het altijd handig toch een laadpas aan te vragen.
Kun je laden zonder laadpas?
Niet bij alle laadstations is een laadpas verplicht. Dat is om de simpele reden dat je de laadpas kunt vergeten en dan niet direct hoeft stil komen te staan. Vooral de grotere aanbieders van laadpunten bieden mogelijkheid om te betalen met pinpas, creditcard of via een app. Aanbieders die de mogelijkheid bieden om te laden zonder laadpas zijn onder andere Fastned, Shell Recharge en Ionity. Het kan zijn dat er iets hogere tarieven per kWh gerekend worden wanneer je met een pas betaald.
Welke verschillende laadpassen zijn er?
De laadpas is beschikbaar in verschillende varianten. De meest bekende variant is de zakelijke laadpas met abonnementsvorm. Maar het is ook voor particulieren mogelijk een laadpas aan te vragen. Daarnaast kunnen zowel de particuliere als zakelijke laadpas gebruikt worden met abonnement of zonder.
De zakelijke laadpas is veruit het meest gekozen. Een goede verklaring daarvoor is het feit dat de meeste elektrische auto’s worden gebruikt door het bedrijfsleven. In de meeste gevallen wordt dan gekozen voor een zakelijke laadpas met abonnement. Vooral particulieren kiezen daarentegen voor de laadpas waarbij je niet vastzit aan een abonnement. Dat is handig wanneer je niet dagelijks hoeft te laden. Je betaalt in dat geval per laadsessie een kleine vergoeding in plaats van een vast maandelijks bedrag.
Zakelijke laadpas of niet?
Zoals gezegd wordt er vooral gekozen voor de zakelijke laadpas, om de simpele reden dat de meeste elektrische auto’s nog steeds leaseauto zijn. En deze leaseauto’s worden vooral geleased door bedrijven. Toch komen er steeds meer elektrische (ex-lease) auto’s beschikbaar voor de particuliere markt. Dat zal er uiteindelijk voor gaan zorgen dat de laadpasmarkt voor particulieren groter wordt dan de zakelijke markt.
Mocht je de keuze hebben tussen een particuliere of zakelijke laadpas, dan is het zo dat de laadpas voor particulieren iets goedkoper is, maar dat het bij een particuliere laadpas tijdrovend is om zakelijke- en privékilometers uit elkaar te houden. Let er daarnaast op dat tarieven voor particuliere laadpassen altijd inclusief btw zijn. De tarieven voor zakelijke laadpassen zijn daarentegen vrijwel altijd exclusief btw.
Wat zijn de tarieven en kosten van de laadpas?
De tarieven voor het laden zijn erg verschillend. Deze verschillen zijn zelfs soms terug te vinden in dezelfde straat. Het laadtarief bestaat overigens niet alleen uit de kosten per kWh, maar ook uit bijvoorbeeld het starttarief dat wordt gehanteerd om een laadsessie te starten. Daarnaast is het zo dat eigen stroom veruit het goedkoopste is, zeker wanneer je thuis ook zonnepanelen hebt.
Openbare laadpalen met geringe snelheid zijn het goedkoopst na de eigen stroom. De laadpaal in de straat is bijvoorbeeld een openbaar laadpunt. Tarieven voor deze laadpunten liggen slechts ietsjes boven de actuele stroomprijzen.
Snelladen is veruit het duurst. Snelladen is populair omdat de auto binnen een half uur opgeladen kan worden. De tarieven voor snelladen liggen echter ongeveer tweemaal hoger dan de tarieven voor openbare laadpalen. Snelladen is daarmee helaas erg duur.