Stedin wil laadpalen uitschakelen tussen 16:00 en 21:00
Netbeheerder Stedin wil dat openbare laadpalen in Nederland worden uitgeschakeld tussen 16:00 en 21:00, het zogenaamde piekmoment. Doordat het stroomverbruik zo piekt in deze uren, kunnen er steeds minder nieuwe bedrijven en woningen op het net aangesloten worden. Op verschillende plekken in het land heeft dit al geleid tot lange wachtrijen voor vooral bedrijven die zich willen vestigen. Met het uitschakelen van de laadpalen zouden duizenden nieuwe bedrijven aangesloten kunnen worden op het net. Ook innovatieve oplossingen zoals slim laden kunnen uitkomst bieden. Niet iedereen is het met de netbeheerder eens. De Vereniging Elektrisch Rijden stelt onder andere dat dit geen stimulans is om elektrisch te gaan rijden en dat bezitters van elektrische auto’s recht hebben op laadzekerheid.
Overbelasting van het net
Stedin werkt hard aan uitbreidingen aan het Nederlandse stroomnet. Hiervoor worden in de komende jaren onder andere ruim 105.000 kilometer aan kabel gelegd en worden er ruim 54.000 nieuwe transformatorhuisjes gebouwd. Doordat Stedin de steeds hogere piekmomenten op steeds meer plekken niet meer aankan, zijn er lange wachtrijen ontstaan van vooral nieuwe bedrijven die niet meer aangesloten kunnen worden op het net. Stedin stelt dat het tijdelijk uitschakelen van openbare laadpalen, duizenden nieuwe bedrijven, woningen en scholen aangesloten kunnen worden op het net.
Slim laden biedt (gedeeltelijk) uitkomst
Stedin werkt mee aan verschillende projecten waarbij wordt gekeken naar onder andere de haalbaarheid en het nut van slim laden. Volgens de netbeheerder kan het slimme laden voor een gedeeltelijke oplossing zorgen. Stedin stelt echter dat slim laden alleen niet voldoende is. Dat komt vooral doordat er alleen maar meer elektrische voertuigen bijkomen. De verwachting van de netbeheerder is dat in de komende jaren 20% van de capaciteit op het net nodig is voor het opladen van elektrische auto’s.
Reactie Vereniging Elektrisch Rijders
De Vereniging Elektrisch Rijders stelt dat het tijdelijk stilleggen van laadpalen niet bevorderend zal zijn voor de aanschaf van een elektrische auto. Ook komt volgens de vereniging hiermee de laadzekerheid van mensen met een elektrische auto in gevaar. Zij stellen voor de focus te verleggen op het slim laden en daarbij ook laadpalen ‘slim’ maken. De laadpalen zouden een dreigende overbelasting van het net moeten kunnen detecteren en dan het eigen laadvermogen daarop aanpassen.
Stedin vraagt ook huishoudens met een eigen laadpaal de elektrische auto niet op piektijden op te laden. Echter kunnen private laadpalen niet zomaar uitgeschakeld worden. De netbeheerder denkt dat hierbij een rol weggelegd ligt voor energieleveranciers, door stroom duurder te maken op de piekmomenten en een stuk goedkoper op momenten waarop het net niet vol zit. Het redelijk nieuwe dynamisch energiecontract biedt hierbij solaas. Piekmomenten zouden hierdoor minder sterk moeten zijn.