50.000 klanten van Oxxio krijgen geld terug
Meer dan 50.000 klanten van energieleverancier Oxxio krijgen in januari een geldbedrag terug omdat zij de afgelopen tijd teveel hebben betaald voor energie. Het gaat om klanten die eerder een vast contract hebben afgesloten bij Oxxio en daarna zijn overgezet naar een variabel contract. In de voorwaarden van het vaste contract stond namelijk dat na het overzetten de variabele tarieven voor de duur van een jaar vastgezet zouden worden, op de prijs die gerekend werd op het moment van overzetten. Toch kregen meerdere klanten van de energieleverancier een tussentijdse tariefverhoging voor de kiezen.
Lees altijd de kleine lettertjes in je energiecontract
Door oplettendheid van R. de Haan, die zelf geen klant is bij Oxxio maar het contract van zijn moeder nader inspecteerde, is het balletje gaan rollen. Hoewel in het begin gesteld werd dat de tariefverhogingen die doorgevoerd waren gewoon juist waren, werd na vele klachten en berichten eindelijk toegegeven dat Oxxio fout zat. Dit heeft tot gevolg dat meer dan 50.000 klanten van de energieleverancier nu geld terug krijgen.
Oxxio heeft de fout gemeld bij de ACM en gaat alle gedupeerden in januari 2023 terugbetalen. Om hoeveel geld het gaat, is nog niet duidelijk. Omdat het gaat om meer dan 50.000 klanten, is de kans groot dat dit in de vele miljoenen gaat lopen. De tariefswijzigingen worden ook teruggedraaid.
Wim Broeren
Ik vind dat de Heer R de Haan een grote prijs verdiend, omdat door zijn ingrijpen tienduizenden klanten hun geld terug ontvangen. Respect en Waardering voor Heer de Haan.